Bloggar
Orden från ett Silverhjärta
Familjen Silverhjärta
Möt familjen som är riktigt extraordinär

Under sommaren 2016 tog vi oss tid att åka en tur till Hongkong, ett resmål som jag själv länge velat besöka. Ända sedan jag läste James Clavells svit med böcker om staden (Shogun, Tai Pan...) så har den känts exotisk och spännande.

Nu var det så dags!

De hade en poolavdelning på åttonde våningen på hotellet som inte gick av för hackor. Komplett med bubbelpooler, massagebad och trode eller ej musik. Jag menar då musik under vattnet i den stora poolen! För att komma ut till poolområdet var man tungen att kliva igenom ett litet vattenfall, en naturlig gräns för alla påklädda fluktare.

I Hongkong använder man naturvuxen bambu när man reser byggnadsställningar något som är helt svindlande på mer än ett vis. Tänk er ett svenskt skyddsombud på den här arbetsplatsen!

Efter den obligatoriska turen med The Peak Tram, fotografering på Victoria Peak och besök i alla glättiga butiker så hoppade vi i en taxi och drog till Stanley. Stanley är en ort som ligger på sydsidan av ön Hongkong, lite mindre, lite lugnare. Efter besök på marknaden och en rundvandring i stan var det baddags på Stanley main beach. En strand som verkligen är värd ett besök.

På kvällen vandrade vid runt i Tsim Sha Tsui och när vi kom ner till Victoria harbour var det väldigt tydligt att det inte rörde sig många västeuropeer ute på kvällarna i Hongkong. Vi var ju upptagna med precis samma sak som dem... Att fånga Pokemon! En kvinna närmade sig freja och frågade om det var ok att fotografera, Freja svarade vänligt att det var helt OK. Men Freja fick ingen kamera, istället tog kvinnan henne under armen och flinade upp sig! Hon ville inte ha hjälp att fotografera, hon ville bli fotograferad tillsammans med Freja.

Snart så var det fotokö, alla ville bli fotograferade tillsammans med familjen Silverhjärta, den där märkliga familjen i Victoria harbour...

Man pratar ju om Big Burger index och att Mc Donalds har samma kvalitet världen över, man kan ju lura sig att tro att även menyn är densamma världen över. Men det kan jag berätta att den inte alls är och att den regionala influensen är mycket påtaglig i Kina kan jag vittna om. Jane kliade sig i huvudet åtskilliga gånger innan hon lyckats betälla något som liknade hamburgermenyer till famlijen.

Gatumiljön äv verkligen häftig i Hongkong, det är nästan som om man vore luftlandsatt i Bladerunner! Nudelförsäljare och reklamskyltar överallt, och människor som glider fram i horder, alla på väg till... ingenstans.

Maten blev snabbt en riktig utmaning, Freja åt snällt men Stina hatade verkligen det som serverades. Kinamat är helt enkelt äckligt, och all mat som serveras var det fel på. Själv så tycker jag att maten smakade riktigt bra även om jag stundtals blev lite förvånad över hur maten presenterades. Rätten här ovanför är ett bra exempel:

• Det är inte potatismos på toppen, det är ägg
  • Det är inte en köttbit under ägget, det är ris
  • Det är inte bönor, det är Aloe vera frukter

Vi lurar ju lätt oss själva att tro vi är lite bättre än vår omgivning, hongkong är ett riktigt wake-up call. Det är helare, renare och mer välstädat i Kina. Dessutom är MTR - tunnelbanan modernare och fungerar helt klanderfritt i storstaden, det finns anledning att fundera över hur det egentligen står till här hemma i svedala om vi inte vill bli helt frånåkta.

Vi åkte till The New Territories ut mot flygplatsen för att se den jättestora Buddhan. När man ska till Tian Tan Boeddha kan man välja på att vandra en dag eller så åkerman linbana. Såklart var det de-lux treatment och vi åkte en gondol med golv av glas! Jag tror att Jane fick lite känning av svindel även om hon envist vägra att medge det.

Väl framme så inser man hur enorm den där figuren egentligen är, den når 475 meter över havet! trappen upp till buddhan får mig att känna mig som en deltagare i den nya Indiana Jones-filmen! Uppe vid basen på statyn väntar både en fantastisk utsikt men även mindre väktare som bär med sig gåvor till Buddha.

Man kan gå upp några våningar så man kommer ganska när buddhas stortå! Inte illa det!

Kineserna har en kärlek till rökelse och då är det inte de där små fjuttiga pinnarna jag pratar om. Det är tvåmeterspjäser man ogenerat eldar upp och här är det minsann inget prat om miljöpåverkan inte. Fire away! I bakgrunden så ståtar Tian Tan Boeddha

Inom promenadavstånd från Tian Tan Boeddha ligger ett tempel, De tio tusen buddhornas tempel. Här är det ganska stimmigt med många nyfikna besökare som sträcker sig över varandra för att se en liten glimt av någon munk. Restaurangerna ligger i länga rader inne på tempelområdet och andligheten känns kanske inte så enormt närvarande.

Här kommer jag och Stina travande utför trappen och som ni ser så går det 1000 turister på varje troende.

Jane, min fantastiska hustru är lika fin fortfarande efter tjugofem år av äktenskap. Hon var riktigt tapper under resan, och så fick hon lära sig vad soldateld är för något...

Såklart måste man ju pröva att resa som lokalbefolkningen och hur märkligt det nu än låter så åker många rulltrappa till jobbet... Ja det är så att gångbanorna är skillda från biltrafiken på många platser och då är det även vanligt med rulltrappor. Den längsta sträckan med ulltrappor är över två kilometer, ja det är ingen felskrivning! Men sanningen är att man tröttnar på att kika in genom de fönster man åker förbi ganska så snabbt, en rulltrappa förblir en rulltrappa.

Tre damer i tunnelbanan på väg för att göra nattmarknaden i Hongkong. När vi kom fram så var det bara spågummorna och glädjeflickorna som fortfarande gjorde affärer. vad vi inte begripit var att det var en tropisk tyfon på väg in.

På nyheterna var det värsta pådraget och all lokaltrafik stod stilla. Men vädret blev inte sämre än normalt svenskt skitväder, det får mig att tro att vädret inte är så illa ändå. Det kanske snarare är så att man bygger lite sämre och att palmbladen är lite större vindfång än granbarr. På morgonen var vi ute och promenerade i en folktom stad, där vi, strykarhundar och fiskargubbarna var de enda som vågade sig ut i det lätta och behagliga regnet.

Den här sommaren har varit helt galet aktiv såhär långt.

• Vi rivstartade med Sweden Rock Festival!
  • Familjen Silverhjärta åkte till fjällen en vecka och vandrade i Funäsdalen. Vi tog även en tur över flatruet till Ljungdalen där vi vandrade upp till Helags. Det var ju extra roligt att Karin, Mathilda och Noel hängde med.
  • Ungarna han med en tur till Skåne för att vila upp sig med Farmor och Farfar. Det blev en hel del bad i havet nere vid Smygehuk tillsammans med Anita.
  • En härlig helg i Stockholms skärgård tillsammans med familjerna Link och Jardeius, vädret var verkligen toppen och med det sälskapet finns inget övrigt att önska (Grillbuffén som serverades på krogen gick inte av för hackor den heller).
  • Det blev en tur till Göteborg för att se Bruce Springtsteen när han spelade sin tredje och sista spelning på Ullevi. Vädret var toppen och han lirade hela The River plattan från start till mål. Det var lite extra mysigt att jag och Jane var ute på egna äventyr och vi tog en liten avstickare in på Liseberg innan vi flög tillbaka till stan med stort S igen.
  • Två veckors semseter i Honkong, En helt otrolig upplevelse i den Kinesiska stortsaden. Man får ju perspektiv på av som är I-land och U-land... Insikter som jag kanske kan ha användning av i mitt dagliga liv.

Julio Pulare rockar sockor på rockfestivalen. Mycket uppskattat både av kompisar och böss!

Lizzie Haley Sweden Rock Festival 2016

Halestorm levererade verkligen under eftermiddagen på festivalscenen. Den damen har en pipa som heter duga!

sabaton Sweden rock Festival 2016

Sabaton smörade till det ordentligt och lirade en hel räcka med låtar från Carolus Rex albumet. Singeln från nya plattan kändes däremot ordentligt platt.

Efter rockfestivalen så har det varit en del tjat om hur bra jag ser ut i afro så Julio Pulare får hänga med till Norrland. Afro på jägarnas vis.

Vi gjorde et litet överraskningsstopp vid Järvzoo. Mathilda och Noel har ju aldrig kommit vargar riktigt nära och på Järvzoo är det verkligen på vargarnas villkor.

Det är vackert i fjällen! På väg upp mot Evagraven kommer man upp på den här vallen och jag kan lätt tänka mig att bo i en av de här små stugorna.

Det är köket som är huvudsaken! Maten ska man värma med bensin och inget annat! Multifuelköket från Trangia fungerar hur bra som helst! Och kaffet blir extra gott när man har bra utsikt!

Som vanligt så slog vi en lov upp till Evagraven. Miljön här är verkligen fantastisk och vädret var toppenbra i år så det blev en hel del klätter och kläng.

Det är lite svårt att begripa att den här lilla skönheten är släkt med mig men så är det ju! Freja gör sig som bäst uppe på fjället med kisande ögon och vinden i sitt hår.

Det är inte så svårt att räkna ut vilka som är gäster och vem det är som är fjällguide på den här bilden, eller hur! syrran hade skavsår och Stina tyckte vandringen var riktigt slitsam, men vill man bli tuff så får man kämpa på lite.

Fika uppe på fjällstationen är ju ett måste. STF erbjuder fantastiska möjligheter för de som inte orkar tälta, man kan stanna på fjällstationen i enorm lyx slippa vara utomhus i regns och rusk. Det blev den första övernattningen på station någonsin för vår del.

Den här bilden är tagen uppe på Mittåkläppen. Det är rast vila både i andlig och i bokstavlig mening. Men såklart måste någon se till att det finns förplägnad att inmundiga.

Båtliv på Utö

det blev en snabbtur ut i skärgården för att rumla runt med Annika, JP,  Aniqua och Perka. Vädret var toppen!

Det gäller att glida runt ståndsmässigt i skärgården.

Flyg med Bruce Springsteen

Ingen rast, ingen vila! Ombyte i bilen innan vi hoppade på flyget till Göteborg!

Bruce Springsteen Ullevi spelning 3

Bossen levererade verkligen den här kvällen och jag tror faktiskt att det inte fanns en enda missnöjd åskådare... Typ 64 000 glada allsångsjungande konsertbesökare i ett sommarvarmt Göteborg! Toppen!

Under nästa vecka så går Norge motsvarighet till elfackmässan av stapeln. Alla viktiga potentater samlas för att prata om den nationella agendan inom energiområdet.

Det är mycket som pågår med fjärravläsing och en central hubb.

Som vanligt så tog familjen ett julkort även i år, traditioner är till för att upprätthålla och som vanligt så blev det uppskattat bland våra vänner och bekanta. Förväntningarna ökar ju från år till år, och familjen är verkligen all- in när det gäller Silverhjärtas traditionella julfoto.

Mycket är sig likt men vi bor ju inte längre i kåk men efter lite ommöblering så hade vi fixat till en alldeles egen fotostudio här på Råsundavägen. Temat i år var att vi skulle vara fredliga och flummiga, något som verkligen behövs i den verklighet som vi nu har runt omkring oss med krig och elände.

Stina var inte helt nöjd med att vi skulle klä ut oss till barfotatyper när man kan välja ett tufft tema istället. Efter en hel del tjatande och telefonkonfererande med Jane så lämnade jag kidsen med uppgiften att handla alla props som behöves för min lunch var slut.

Freja och Jane däremot smälte in i sina roller utan några som helst problem! Att vara en hippie kom väldigt naturligt båda två, de gled runt här hemma, speglade sig och poserade som om detta var deras verkliga jag...När vi var klara med fotograferingen ville jag hänga undan alla kostymer på ett ställe så vi hittar igen dem till nästa maskerad. Freja opponerade sig kraftigt mot det, det var hennes kostym och hon tänkte minsann inte dela den med någon!

Ja, varför inte, en hippie fru kanske inte skulle vara så illa trotts allt!

Egentligen har jag nog alltid varit intresserad av form och estetik. Redan som liten har både jag och min systeer haft ett gediget intresse för bildspråk, något som format båda våra liv, och som jag idag kan se går igen i mina egna barn.

Under tiden med Iprobe så arbetade vi fram en helt ny grafisk profil där varje tjänst placerades i en hexagon som sedan omgavs av likadana figurer. Resultatet var att vi fick en bikupa med tjänster som hängde samman. Formspråket användes i alla möjliga sammanhang och fungerade riktigt väl.

Det var speciellt en bild som jag då inte riktigt kunde förstå hur sann den var. Företagets tjänster bildade ett rymskepp som selgade förbi med hästhuvudnebulosan i bakgrunden.  Skitsnyggt, men inte något som mätavdelningen på det kommunala energibolaget kunde relatera det minsta till.

Jag tycker fortfarande att det är kul att producera grafik med hjälp av datorn, men tyvärr så är det sällan jag har ro till att sitta med detta.

Sedan dess så har jag lärt mig att programmera html och javascript, flash (action script), jag kan en hel del om php och har tvingas bli bra både på MSSQL och MySQL för det är ju på nätet det händer!

Det som började med att jag gjorde en enkel html-basera sida har successivt utvecklas till att bli någon form av semiprofesionell verksamhet där jag gjort ett tiotal komersiella hemsidor genom åren. det slutade rent av med att jag ansvarade för förvaltningen av hela Entity gorups alla hemsidor under en period. Lite märkligt att en Svensk leder Indier som är så grymma just på allt inom IT...

Resultatet av mitt pysslande ser ni en yttring för här på Silverheart.se, det är jag som har gjort sidan.

Under perioden när elmarknaden avreglerades och jag blev förälder så bildades Etem (från första början Eurotrem). Fortum bildade den första pan-nordiska tjänsteleverantören inom energimättjänster. Vi skulle ta världen med storm och var inledningsvis helt övertygade om vår förträfflighet, något som skulle komma att förändras drastiskt under de åren som kom.

Min roll var att utveckla verksamheten från en förvaltande verksamhet till en avsevärt mer säljande och affärsmässig sådan. Något som inte är helt enkelt när ens tidigare arbetsgivare över en natt nu blivit ens kund.

Vi var innovativa och "uppfann" oss själva på nytt i rightsourcing, - Vi var en naturlig förlängning av kundens egen organisation inte en konkurrent. Allt emellanåt så möter jag fortfarande kommer ihåg våra tankar kring Korrekta och som säger att vi var långt före vår omgivning.

Nåja, våra tankar var nog bra men detsamma kan man inte säga om vår timing.

Även om jag redan i början av nittiotalet kommit i kontakt med behovet av att förvalta sin leverans och vikten av att möta kundens kvalitetskrav var egentligen produktledning något som jag lärde mig i samspel med mina enormt kunniga kollegor på Iprobe AB. Iprobe skulle erövra världen med sina innovativa lösningar inom energimätningsområdet. Problemet var att utvecklingsavdelningen hade en milt sagt diffus uppfattning om vad produkterna egentligen skulle användas till.

Det spelar ingen roll om du kan programmera fpga:er, är mästare på spreadspectrum-nyckling av din kommunikation eller är professor i kryptologi. Om du inte förstår vad användaren uppfattar som verkligt värde i produkten kan du inte skilja på det som är nödvändigt och det som uppfattas som prime värde.

Tiden med Iprobe var jobbig men samtidigt enormt utvecklande på många nivåer, vi var finansierade av två affärsänglar och vår burnrate var ca 1,5 miljoner per månad under en period.

Resultatet blev ett antal teknikpatent som vi faktiskt produktifierade och levererade till den Svenska marknaden under ett antal år innan vi blev uppköpta av Entity Group, världens femte största mätarkonglomerat med Indien som säte.

Alla förståsigpåare ser i spåkulan och gissar vildsint när det gäller ekonomin 2016. Bilden är den att Sverige kommer gå bättre än resten av Europa och att tillväxten kommer vara en sisådär 3,5%. detta är saxat ur di 28 december.

Sveriges ekonomi 2016

Arbetslösheten väntas stiga igen redan 2017. Först då väntas årets kraftigt stigande antal asylsökande göra avtryck i arbetsmarknadssiffrorna.

Riksbanken räknar med att låta reporäntan ligga kvar på superlåga minus 0,35 procent under hela det kommande året, och börja höja föra året våren 2017.

Men såväl KI som de fyra storbankernas ekonomer är tämligen överens om att en första räntehöjning kommer tidigare än så till hösten 2016. När staten väntas stimulera ekonomin genom kraftigt ökade utgifter för flyktingmottagning är det naturligt att Riksbanken trappar ned stimulanserna från räntepolitiken, resonerar KI.

Och räkna med att boräntorna börjar krypa uppåt under 2016 när bankerna tar höjd för att Riksbanken närmar sig sin första styrräntehöjning på fem år.

Nu börjar 2015 gå mot sitt slut och som vanligt så har vi i familjen gjort en aldeles speciell julhälsning till er alla.

christmas

Att visa sin nuna i officiella sammanhang är något av en skada i arbetet, det verkar helt omöjligt att undvika arbeten där jag inte i tid och otid måste presentera saker som man för tillfället anser är viktiga.

Oftast är det olika typer av utbildningar eller roadshows men på senaste tid har det även blivit mer och mer förfrågningar från media. Det jag inte foörstod från början är att det är ett dubbelsidigt åtagande. Samtidigt som journalister börjar höra av sig för att de vill har reda på ens åsikter i den aktuella frågan så börjar även förfrågningar om att man ska skriva för publikationer dyka upp i inkorgen.

Att få mätningen att fungera på ett effektivt vis har inte varit enkelt. Tvärt om så har Peter Silverhjärta ägnat flera år åt en så enkel sak som att få till ett kundgränssnitt på elmätarna i Sverige.

I oktober så var det dags att brygga öl igen nere på Vörtens Vänner och den här gången så var det en APA som skulle tillverkas.

Tattooed Millionaire

I slutet på oktober så var det dags att brygga öl igen nere på Vörtens Vänner och den här gången så var det en Stout som skulle tillverkas.

The Black Heart

Stina Silverhjärta bygger dator

Stina Silverhjärta har visat ett stort intresse för att bygga en egen stationär dator. Det ska inte vara vilken dator som helst utan det enda som är gott nog för fröken silverhjärta är en riktig gamingdator!

Så blev det dags  för Hässelbyloppet 2015, höstens stora tillställning som dessutom markerar loppets hundraårsjubileum.

Jag hade sprungit Midnattsloppet nån månad innan och tiden på 59 minuter var inget annat än en grym besvikelse, för fortare än så kan det gå.

Första tre gick på under femton minuter och halvmilen rullade förbi på 26 minuter. I mål gick jag på 55 minuter och i tanken så kändes detta som en mer rimlig tid för farbror Peter. Nästa år, då siktar jag på att komma i mål på under 50 minuter.