Efter att ha gått knappt en vecka på 3 året i gymnasiet var det dags för en weekend tillsammans med faster. Fredag morgon till söndag kväll skulle jag få spendera i en helt ny stad, London. Uppe med tuppen på fredag morgon, på Arlanda terminal 5 kl 5 på morgonen vilket i sig var en prestation att tala om. Efter, två timmars flygning var vi framme, jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig.

London visade sig vara en mysig stad, fylld mig gosiga caféer och roliga shopping butiker. En weekend fylld med afternoon tee och shopping blev det. Fredagen fylldes med sightseeing i staden. Arkitekturen i London kan tala för sig själv, det är som om hela staden har Gamla stans charm och arkitektur. Fantastiska byggnader prydda med små detaljer och vackra skapelser. Det är som om alla byggnader har sin egen historia att berätta. Efter att ha checkat in på Strand Palace Hotel och fått vårt otroligt fina hotellrum beslöt vi oss för att kolla lite butiker. Big Ben, Buckingham Palace, London Eye och andra sevärdheter tog vi oss självklart också an. Första måltiden blev en italiensk pasta rätt med spenat och en choklad milkshake och inte kunde vi låta bli att köpa hem lite underbara praliner från butiken mitt emot hotellet (chocolate hotel).

Dag två var igång och vi tog oss ned till en underbar frukost bufe fylld med engelsk frukost. Smarta som vi är åt vi ordentligt för att sedan ta oss an storshoppingen, New Bond Street here we come. Tommy Hilfiger, Gant, Chanel, Ralph Lauren, Cashmere butik, Victoria Secret och ett flertal andra butiker bockades av under dagen. Utan att säga för mycket blev även de första julklapparna köpta. Efter all shopping var det dags för lite fika och det blev det minsann, inte på vilket café som helst utan på Royal Café. Ett café i världsklass. Vi drack vårt te och provade på lite cupcakes och den engelska nationalbakelsen med bladguld på toppen för att sedan känna oss färdiga.

Men inte var vi färdiga där! Vi måste ju hinna med Madame Tussauds denna dag. Tre timmar tills de stänger! Vi skyndade till Madame Tussauds och de slog alla våra förväntningar. Vaxdockor, så realistiska att man bara väntar på att de ska blinka, karusell genom Storbritanniens historia och 4D film, kan det bli bättre? Efter att precis kommit ut innan stängnings tid kunde vi pusta ut och strosade ned längs gatorna för att finna en lämplig mat plats.

På vägen mot hotellet hittade vi ytterligare en italiensk restaurang, men denna gång blev det en pizza, självklart fylld med soltorkade tomater, ruccola, parmaskinka, mozzarella och parmesan ost. Det var den bästa pizza jag någonsin ätit!

Trötta tog vi oss hemåt och slog på tv:n. Själv klart handlade det om rådande terrorhot mot London. Vilken tur man kan ha, utan oro somnade vi utmattade och vaknade till ytligare en underbar dag.

Dag tre checkade vi ut från hotellet, sista shoppingen var tvungen att bli gjord. Med resväskan i högsta hugg blev det några skobutiker, Victoria Secret och lite annat innan vi var tvungna att gå mot tågstationen 5km bort. Det blev en ordentlig promenad innan vi beslöt oss för att slå oss ned på Hard Rock Café och äta ett ordentligt mål innan flygturen hem. Det blev en club sandwich för 250 kr så ni kan ju gissa hur den såg ut. Jag har aldrig någonsin sätt en så stor smörgås. Mätta och belåtna rullade vi fram till tåg stationen och tog oss till Gatwick. Nu hade vi 2,5 timmar att shoppa på flygplatsen vilket vi självklart utnyttjade på bästa sätt.

Så för utom näsblod, mensvärk, laktoskatastrof, terrorhot och lite charmig förvirring var det en helt underbar och verklig resa.