Black And Gold Elegant Business Name Facebook Cover 1

Hej fina ni,

I detta inlägg kommer ni kunna följa med på vår fantastiska resa till Italien. Inlägget innehåller förutom våra upplevelser bra tips på restauranger och resmål, så om du överväger att ta en tur till Italien missa inte dessa smaskiga tips! Vår resa var verkligen helt fantastisk och har givit oss minnen som vi kommer bära med oss och leva på länge.

Dagen efter midsommar bestämde vi oss för att vi skulle boka en sommarresa, det stod i valet och kvalet mellan att besöka Frankrikes Riviera eller åka till Italien. Nu när vi är gravida ville vi passa på att resa till en plats som vi inte besökt tidigare. Efter mycket hotellgranskande och sista minuten letande lyckades vi hitta ett hotell i regionen Sorrento. För er som inte känner till Italien sedan tidigare ligger Sorrento i närheten av Amalfikusten. Nu i efterhand är jag, överlycklig över att vi bokade in just det resmålet och den resan.

Vart är mina kläder!

Den 5 augusti var det dags för oss att åka. I panik dagarna innan hann jag köpa med mig någon enstaka ny klänning. Nu när magen växer är det många av sommarplaggen som inte riktigt går an, man må bära mindre kläder utomlands men bara bikini hela resan hade nog blivit svårt att genomföra. Klockan 05:00 rullade bilen mot Arlanda, vårt flyg gick nämligen redan vid 8-tiden. Det är sällan man går upp så tidigt i vanliga fall. Redan där sätts tonen för att man skall iväg på äventyr och den speciella magkänslan infinner sig. När vi lagom trötta nådde flygplatsen var det dags för frukost, vi lyxade till det med frukostbuffé på flygplatsen. Gravid kräsenheten och bebisen hade bestämmt att det för min del blec frukt och pannkakor. Med mat i magen, en Toblerone i handen och resväskan i högsta knyck var vi nu redo för Italien.

Neapel

Flygresan tog ca 3 timmar och gick bra, jag älskar verkligen känslan när planet lyfter och man är på väg. Flyget gick till en stad som heter Neapel. Neapel är känt för att vara lite smutsigt och rörigt men min upplevelse är att det kändes tryggt. Många butiker var stängda men kommunikationerna som buss och tåg fungerade väldigt bra. Om man har sinnebilden av Italien som enbart ett kustland med otroliga vyer över havet så kommer denna bilden att prövas lite när man når Neapel. Vi stannade inte i Neapel speciellt länge men från vad jag hört skall det förutom nedstängda butiker även finnas en del fina kulturarv. Något som blivit tydligt under resan är att Italien är ett land fullt av kontraster. Från Neapel tar det ca 2 timmar med buss och tunnelbana innan man är framme i Sorrento. Buss och tågbiljetterna kostar ungefär 5 €, förutom att det är betydligt billigare än att ta taxi är det också ett genuint och intressant sätt att färdas på. Du får en inblick i det vardagliga italienska livet.

Sorrento

Den första dagen i Sorrento spenderade vi med att navigera oss, vi besökte stranden som låg i närheten samt staden. Sorrentos stad består av mysiga små butiker, mängder av restauranger, tutande bilar och otroligt härliga människor. Sorrento som stad upplevs inte som ett typiskt turistmål utan känslan är mer genuin, främst var det faktiskt italienare själva som turistade i området.

I recensioner som vi läst tidigare finns skrivningar om att man skulle behöva promenera mycket och göra stora höjdstigningar. Vår upplevelse är att det inte var speciellt tufft eller jobbigt att gå, detta trots min något mer trötta gravid kropp. Men för den som vill finns det hissar att nyttja både från stranden och ner till marinan. Den största utmaningen till en början var att förstå trafiken, stannar bilarna vid övergångsstället eller inte och vad innebär det egentligen när de tutar. Efter några dagar förstod vi att ingen stannar om man inte går och italienarna tutar för att säga, hej, hejdå, din fräckis, jag ska köra om dig och nu kör du för långsamt. Med andra ord en hel del tutande. Till skillnad från Sveriges arga tutor var dock italienarnas tutningar till merparten glada.

italien 4 italien 6 italien 7 italien 8

På vägen in mot staden började det ösregna, vi tog skydd på en gelateria och unnade oss givetvis varsin gelato. A tog favoritsmaken citron och jag testade smaken melon, båda var otroligt goda. Under besöket på gelaterian framgick det även att Sorrento är kända för sina citroner och för drycken Limoncello. På många platser kan man finns otroliga citron trädgårdar och Limoncello serveras efter maten på i stort sätt på alla restauranger i staden.

Första middagen blev på restaurangen II Leone Rosso som är en pasta restaurang mitt i staden. För mig blev det ricotta fylld ravioli i tomatsås och för A blev det gnocchi ala Sorrentina. Vi passade även på att äta en Bruschetta. Den första middagen slog absolut våra förväntningar. Smakerna var magiska, speciellt tomaterna.

I Sorrento är det svårt att hitta badmöjligheter, ett tips är att boka ett hotell med pool alternativt att räkna med att de kostar mellan 15-25 € att hyra en solstol vid havet. Den andra dagen på vår resa beslutade vi oss för att koppla av lite vid havet. Vi spenderade medparten av dagen i en solstol på Bagni Regina Giovanna. För oss som spenderat våra två första semesterveckor i ett regnigt Sverige var det otroligt skönt att få lite sol på huvudet. Stranden omges av enorma klippor och ger verkligen idyllisk bild av Italien. Vyerna är helt otroliga! Maten vid stranden var också otroligt god, där och då var det den bästa pastan som jag ätit.

italien 5 italien 10 italien 11 italien 25

Capri & Anacapri

Den tredje dagen bestämde vi oss för att göra en utflykt till Capri. Från marinan i Sorrento går det båtar ut till Capri. Biljetterna kostar ungefär 50 € per person och resan tar 30 minuter. Capri var otroligt mysigt och är uppdelat i en del som kallas Capri och en som kallas Anacapri. Redan dagen innan hade vi bestämt oss för att vi ville ta oss upp på Capris högsta punkt och njuta av utsikten. En snabb Google maps sökning visade att det skulle ta ca 30 minuter att gå från marinan till Anacapri där man sedan skulle kunna ta en stollift den sista biten. Det vi inte visste då men vet nu är att Google maps inte tar hänsyn till höjdmeter.

Vår 30 minuters promenad visade sig innehålla en hike på 2 timmar och tusentals ojämna trappsteg i gassande sol! Det blev en riktig utmaning och vi fick till och med applåder när vi äntligen kom upp till Anacapri. Värt att nämna är att vi totalt träffade tre personer på hela vandringen och såg ett 50-tal ödlor. Där och då fick jag möjligheten att testa min gravidkropps max, det var faktiskt riktigt skönt att få ta i lite.

Förutom att Anacapri är otroligt vackert visade det sig även att det finns kopplingar till det svenska kungahuset, en och annan svensk flagga sitter nämligen i området. Från Anacapri tog vi sedan en välförtjänt sittlift upp till öns högsta punkt. Utsikten därifrån var helt magisk. Capri är mer turistigt än Sorrento men absolut värt att besöka.

Ön är känd för sina sandaler som produceras för hand och Flip Flops och andra skor som gör ljud är faktiskt bannlysta på ön. Lunchen blev på en mysig liten restaurang på en tvärgata, Il Saraceno. För mig blev det en hemgjord lasagne och för A en hemgjord bolognese. Maten var jättegod men lyckades inte riktigt nå upp till Sorrento nivå. Förutom att njuta av den otroliga utsikten blev det även en del strosande i butiker och längs med öns gator. En och en annan fin kyrka fick besök av oss, kyrkorna är verkligen något helt annat i Italien många är otroligt vackert smyckade.

italien 24 italien 21 italien 23 italien 22

Nästa stop Positano

En av reflektionerna som gjordes under resan var att alla bilar var skadade, på hela resan såg jag som mest tre bilar som inte blivit krockade. Det visade sig även att Fiat var de bilmärke som tycktes vara mest krockade, om det berodde på bilarnas kvalitet eller förarna var oklart. Trots alla krockade bilar upplevs ändå italienarna som skickliga förare. Ofta är gränderna otroligt smala och bilmöten görs sällan med mer än 5 decimeters marginal.

Att hyra bil i detta område är nog inte att rekommendera om du inte har en smygkarriär som F1 förare. Däremot att hyra vespa fungerar bra i miljön och är lätt att ta sig fram med. Mycket av närområdena går att gå till eller ta tåg till och från hamnen finns båtar som går ut till olika öar. En annan intressant skillnad mot Sverige är Italienarnas förmåga att hålla tider, det blir ofta lite som det blir. Bussarna går inte riktigt enligt tidtabellen och ofta åker de förbi med anledning av att de är fulla. Google maps resefunktion är bra att använda för att skapa sig en uppfattning. En av dagarna försökte vi ta oss in till Positano, men efter att ha väntat i 1,5 timmar och haft två bussar som åkt förbi gav vi upp och beslutade oss för att utforska Sorrentos stad vidare.  Positano får utforskas nästa gång vi har vägarna förbi Italien. Bussutmaningen vägdes upp med en fantastik kväll på, Lorelei Londres. Kvällen bjöd på en fantastisk solnedgång, goda drinkar, fina samtal och världens vackraste utsikt.

italien 26 italien 27 italien 41 italien40

Pompeii

Den näst sista dagen bestämde vi oss för att besöka Pompeii. Pompeii är en stad som har sina rötter i 500 f.kr, staden ödelades när den drabbades av ett vulkanutbrott. Vi har tidigare besökt häftiga historiska platser i bland annat Grekland men det är går inte ens att jämföra.

Området är enormt och man har lyckats gräva ut och bevara miljöerna på ett otroligt sätt. Staden är känd för sina många bordeller, bad, amfiteater och sin fisksås. Trots att det är en del turister inom området rekommenderas platsen starkt att besöka. Det blev några timmars promenad runt i området innan vi valde att ta tåget tillbaka till Sorrento. Miljöerna präglades av otroliga utsmyckningar med mosaik, pelare och statyer. På många platser hade man lyckats bevara original färgen på utsmyckningarna.

Om man ska besöka Pompeii är det viktigt att ta med promenadskorna och vara medveten om att det inte finns jättemycket skuggplatser. Området är så pass stort så att man får räkna mellan 3-4 timmars promenad för att hinna se området. Efter en fantastisk dag berikad med massor av kultur tog vi oss tillbaka till Sorrento med tåg. Klockan hade slagit middagstid och det var dags att leta upp en resturang. Vi avslutade dagen på topp med att äta på Sorrentos godaste restaurang, La Cantinaccia del Popolo. Restaurangen tar inte bordsbokningar utan alla köar utanför. Varje dag är det kö fram till klockan 22:00 på kvällen och jag förstår varför. Restaurangen lagar en helt fantastisk mat! För mig blev det en pasta med frikadeller och för A blev det en gorgonzolapasta. Jag har aldrig ätit något som varit lika gott och insisterade på att vi skulle äta på samma restaurang nästa dag igen. Förutom att maten är fantastisk är även priserna otroligt rimliga. Vi mötte ett australiensiskt par som spenderat fyra kvällar i rad på samma resturang, inställningen var varför ska vi gå någon annanstans när vi vet att vi kommer bli besvikna och jag förstår dem.

italien 31 italien 28 italien 30 italien 29

På återseende

Efter 8 dagar i paradiset var det nu dags att åka hemåt. Planet gick vid 10 tiden och resan från hotellet startades så tidigt som 6 på morgonen. Neapels flygplats är inte riktigt lika välorganiserad som Arlanda, så är bra att försöka vara ute i god tid. Förutom ett solkysst ansikte lämnade vi Italien med otroligt vackra minnesbilder, en matupplevelse som inte är utav denna värld och väldigt många fina nya minnen. Italien är absolut ett land som vi kommer vilja besöka igen!

Våra recensioner

Resturang Förtäring  Omgivning av fem  Matkvalité av fem
 Vasame Pistage pizza/Capricciosa  3  5
 La Cantinaccia del Popolo Lasagne/Frikadeller/Gorgonsolapasta/Kött/Buffalomozarella   4  5
Bagni Regina Giovanna (stranden)  Bruschetta/Ravioli/Zuccinipasta  5 4
II Leone Rosso Ravioli/Gnocchi ala sorentina/Bruschetta 2 3
Lorelei Londres  Drinkar 4 3
Da Franco Capricciosa/Diavola 1 2
Il Saraceno Anacapri Lasange/Bolognese  3 3
Leone Rosso Café Frukost 3  3
 Gelateria Amorino Gelato (Citron/Kaffe/Hasselnöt/Pistage/Kola/Choklad/Banan) 2 4