Narvik

Under våren genomförde vi EBR Metod och maskindagar, en uppskattad tillställning för landets linjemontörer, beredare och maskinförare, det är utan tvekan branschens största event. En möjlighet att lära sig nya saker och träffa kollegor från hella norden på ett ställe, Lugnet i Falun.

För oss som arbetat med att organisera det hela har det varit ett styvt arbete, det är otroligt mycket arbete som ligger bakom EBR Metod och Maskindagarna.

Nu har gruppen som organsierade åkt iväg till Lappland några dagar för att djupdyka i våra erfarenheter, det blir aldrg så pass bra att det inte går att förbättra ytterligare.

Vi startade i Kiruna där vi fick en grundlig genomgång av Tekniska Verken i Kiruna, det berättade om stadsflytten och hur detta kommer påverka förutsättningarna för de som levererar infrastrukturella nyttigheter. Det var verkligen intressant att lyssna till hur de ser sig som innovatörer och nybyggare, vilkjan att göra något nytt som är bättre än det vi sett tidigare är påtaglig och entusiasmen är stor.

Björkliden

På kvällen åkte vi upp till camp Ripan och åt en finfin middag.

Dag två så bar det av till Björkliden, nu är vi nästan så långt norröver man kommer i vårt avlånga land. Vädret är kanske inte det bästa, det blåser styvt, 3 plusgrader och lätt regn. De flesta i sälskapet tycker vädret är ruggigt, jag tänker att det är skönt att jag inte ska tälta.

Afton i Björkliden

Det regnar och blåser kraftigt på eftermiddagen, jag tog en kvällstur ut på fjället för att ändå få lite motion.

Björkliden

Utsikten från hotellet var enastående och när det var klart så kan man se hela vägen till Lapporten.

Dagen efter så bär det av till Narvik där vi besökte Nordkraft. Vi fick en ordentlig genomgång av hur man bygger elnät i det mycket kuperade norra Norge. Det var mycket intressant, en nyhet för mig är att de sammarbetar mycket över gränsen.

Efter studiebesöket tog vi tåg till Katteratt, vi fick oss en ordentlig genomgång av hur Malmbanan byggdes för drygt hundra år sedan. Sedan var det dags att knata ner till den by som idag inte finns kvar. Den beskrivs som Nordens Klondyke, en nybyggarstad växte fram på bara fyra år. Där malmen passerar växer samhällen fram.

Narvik

Utsikten under vandringen är helt enastående! Rombaksfjorden ligger långt där borta.

Rombaksfjorden

Väl framme vid fjorden stanar vi och äter korv och njuter av den fantastiska omgivningen. Det är otroligt vacket i omgivningen och det är extra trevligt att de har byggt upp några av stugorna som en gång fanns här.

Ribbåtar

Efter vi vilat upp oss en ståund så blir vi upplockade med ribbåt. Efter en riktigt fartfylltd tur som stannar vi till vid jagaren Lüdemann som sänktes av Britterna under slutet av slaget om Narvik under andra världskrigen.

På kvällen så var jag ganska trött men humöret i sälskapet var på topp och det var klackarna i taket, resten av gästerna på hotellet styrde fritt från vårt sälskap.