Även om jag redan i början av nittiotalet kommit i kontakt med behovet av att förvalta sin leverans och vikten av att möta kundens kvalitetskrav var egentligen produktledning något som jag lärde mig i samspel med mina enormt kunniga kollegor på Iprobe AB. Iprobe skulle erövra världen med sina innovativa lösningar inom energimätningsområdet. Problemet var att utvecklingsavdelningen hade en milt sagt diffus uppfattning om vad produkterna egentligen skulle användas till.

Det spelar ingen roll om du kan programmera fpga:er, är mästare på spreadspectrum-nyckling av din kommunikation eller är professor i kryptologi. Om du inte förstår vad användaren uppfattar som verkligt värde i produkten kan du inte skilja på det som är nödvändigt och det som uppfattas som prime värde.

Tiden med Iprobe var jobbig men samtidigt enormt utvecklande på många nivåer, vi var finansierade av två affärsänglar och vår burnrate var ca 1,5 miljoner per månad under en period.

Resultatet blev ett antal teknikpatent som vi faktiskt produktifierade och levererade till den Svenska marknaden under ett antal år innan vi blev uppköpta av Entity Group, världens femte största mätarkonglomerat med Indien som säte.