I disken på IKEA

Att jobba i disken används som ett skällsord, något en person tvingas till när man inte klarar av att betala för sig på restaurangen.

Att leva på gränsen ekonomiskt var halvkul och att sakna "egna pengar" som jag kan göra vad jag vill med va inte heller så roligt. Så efter att ha varit en student med svag ekonomi i drygt ett år så tog jag mig i kragen och skaffade ett extrajobb på IKEA i Valbo. Efter att jag skaffde mig jobbet på IKEA kände jag mig rik och de första jag införskaffade strax efter var en ny telefon och ett Switch.

Men ganska snart efter jag började jobba så började baskostnaderna för allt det som behövs stiga. Matpriserna ökade från 1800 per månad till 3000! Det är nästan så att matkostnaderna har fördubblats på fyra månader! Det är hlet vansinnigt att man ska behöva lägga så mycket pengar på mat. Annars måste man leva på makaroner och köttbullar fast köttbullar är dyrt det med numera...

Första dagen jag klev in på IKEA fick jag jobba med två kollegor som lärde mig hur jag ska göra i disken, alla rutiner och hur alla mskiner ska rengöras. Det kändes som det skulle ta lång tid att memorera allt eftersom det finns många onedskrivna rutiner och regler. Jag var mest fokuserad på att jag inte kunde jobbet och försökrte härma alla så gott jag kunde.

Efter ett tag så känndes jobbet som ett arbete ska jag trivdes bra och hade för det mesta kul med jobbarkompisarna. 

När jag varit på plats en tid så blev jag tillfrågad om jag kunde tänka mig att stå i kassan, och såklart är det kul med variation i jobbet. Där fick jag lära mig massor om att jobba i högt tempo och lära mig att alltid möta kunderna med ett leende. Kassajobbet har sin charm för det är ju alltid kul att hjälpa kunder tlllrätta. 

Nu är studierna klara och sommaren är här. Jag ser framför mig att jobba på IKEA under sommaren men sen får jag se hur det blir, under hösten kommer jag börja söka jobb som ligger i linje med det som jag pluggat.

Vad var poängen med att jobba på IKEA?

Att arbeta extra i disken på IKEA i Gävle har givit mig många positiva erfarenheter som är värdefulla både personligt och professionellt. Här är några av de sakerna:

Arbetet i disken kräver en hög grad av effektivitet och noggrannhet. Genom att hantera ett ständigt flöde av arbete lär sig anställda att hantera sin tid väl och utveckla en stark arbetsmoral. Detta kan vara mycket användbart i framtida yrkesroller där tidsdisciplin och effektivitet är viktiga.

Även om arbetet i disken kan verka isolerat, innebär det ofta samarbete med andra avdelningar och medarbetare. Detta främjar utvecklingen av goda kommunikationsfärdigheter och förmågan att arbeta i team.

Diskhantering på en stor och populär arbetsplats som IKEA innebär ofta att arbeta under tidspress, särskilt under rusningstid. Denna erfarenhet hjälper till att utveckla förmågan att hålla sig lugn och effektiv under stressiga förhållanden.

Även om huvuduppgiften är i köket, så har arbetet inneburit en hel del interaktion med kunder när jag jobbat i kassan. Detta ger en inblick i kundtjänst och service, vilket är ovärderligt i många andra yrken där kundinteraktion är central.

Arbetet i disken innebär strikt följsamhet till hygienregler och kvalitetsstandarder. Denna erfarenhet är särskilt värdefull inom livsmedelsindustrin och andra branscher där renlighet och säkerhet är avgörande.

Att arbeta i en stor organisation som IKEA ger också en bred förståelse för hur en stor detaljhandelskedja fungerar. Detta kan inspirera och motivera till personlig utveckling och karriärambitioner inom liknande områden.

Att vara en del av IKEA-familjen innebär att man skapar kontakter som kan vara värdefulla för framtida karriärmöjligheter. Detta kan leda till rekommendationer och möjligheter inom företaget eller i andra sammanhang.

Som ni alla förstår så har arbetet på IKEA i Gävle varit mer än bara en extrainkomst för mig. Det är en möjlighet att utveckla värdefulla färdigheter, skapa kontakter och bygga en stark arbetsmoral som kan gynna mig i min framtida karriär. Att kunna hantera stress, arbeta effektivt och förstå vikten av god kundservice är alla erfarenheter som säkert är uppskattade av mina framtida arbetsgivare.